„Uděláme si e-shop a zkusíme to.“ rozhodly jsme se s Julkou. Jak ale vůbec začít, aby se o nás svět dozvěděl? Nabiflované vědomosti ze školy jsou málo, to nám bylo jasné, i když jsme se o online marketingu učily, víme, že školní vědomosti nejsou všechno. Realita je obvykle trochu jinde. České školství bohužel v mnoha ohledech zaostává. My jsme ale nechtěly na nic čekat…

Vrháme se do toho po hlavě

„Jdeme do toho a hned,“ řekly jsme si. Obě dvě jsme kreativní. Já miluju ruční práce. Pletu svetry z ovčí vlny a neskromně tvrdím, že se moje modely mohou rovnat pracím renomovaných módních návrhářů. A mám i něco navíc. Dokážu plést i na zakázku, vymyslet originální model pro danou osobu, tak aby zdůraznila její individualitu. Takové svetry v běžné prodejně neseženete. Jsou měkké, teplé a navíc nápadité. Julka zase plete fantastické barevné ponožky. Obpletly jsme rodinu, příbuzné, známé, kamarádky a teď jsme došly k tomu, že se chceme živit tím posílat naše nádherné výrobky do světa. Proto budujeme e-shop našich výrobků, naši malou firmičku. A potřebujeme naše zboží samozřejmě zpropagovat. Zkrátka internetový marketingu, o němž se dočtete i zde, je dobré využít.

 

Chystáme útok na sociální sítě

Přemýšlíme nad tím, jak se vlastně do té propagace pustit. Je nám jasné, že musíme vyrazit na net. „Určitě musí být ve hře Facebook,“ navrhuje Julka a jí dávám za pravdu. Máme na Facebooku docela dost přátel, pravidelně tam chodíme. Spousta z nich ví o tom, co děláme a když to nasdílejí, nějaké nové zákazníky nám to může přivést… „Nafotit nějaké naše výtvory na Instagram by také nebylo od věci,“ dodávám já. S touhle sítí sice nemáme nějaké moc velké zkušenosti, ale svět obrázků by nám také mohl pomoci. Tentokrát zase souhlasí Julka. „A co třeba klip na Youtube?“ navrhuju já. „Ty ses zbláznila, ne? Nejsme přece muzikanti ani Youtubeři,“ klepe si na čelo. „A proč ne? Markéta přece skládá muziku, ne? Požádáme ji o nějakou hudbu pro reklamní spot, kde představíme naše svetry a ponožky,“ vysvětluji. Prostě vliv sociálních sítí na marketingovou propagaci je obrovský, o tom ostatně pojednává i tento článek.

ČÍST  Jak jsme se vrátily zpátky ke slovu

Chrlíme gejzíry nápadů

Julka se zamyslí. „Vlastně by to nemusel být tak špatný nápad,“ řekne po chvíli. Naše kamarádka ze školy Markéta totiž opravdu skládá hudbu a ráda by jednou někde prorazila. Myslím, že jí nebude náš nápad proti mysli. A pak je třeba ještě LinkedIN. Tam by stálo za to mít svoje životopisy s tím, co děláme atd. Nápady z nás doslova prší. Chrlíme jeden za druhým. „Víš co, zpátky na zem. Nejdříve potřebujeme pořešit ten e-shop,“ vrací se Julka k jádru problému. Má pravdu. Všechny nápady si ale zaznamenáváme. Po chvíli diskusí se rozhodneme udělat si e-shop pomocí jedné šablony. Láká nás možnost, mít všechno doslova za pár minut. „Už zítra můžeme prodávat,“ honí se nám hlavou.

Ocitáme se ve slepé uličce

Dohadujeme se, jakou šablonu použít. I když tam nejsou úplně špatné věci, našim představám nijak zvlášť nevyhovují. „Tohle by šlo,“ navrhuje třeba Julka a ukáže na jednu z nich. „Ne, je to špatně čitelné a k našim pleteným věcem se to stylově vůbec nehodí,“ namítám já. Když pro změnu na něco ukážu já, čeká mne stejně studená sprcha od Julky. Začínáme zjišťovat, že mít e-shop za 5 minut je nesmysl. Stojí nás to mnohem víc času a energie, než bychom si myslely. Nakonec se shodneme na jakémsi kompromisu. Je to přijatelné, i když tak trochu nuda. Začínáme se v tom trochu ztrácet. Nevzaly jsme to za špatný konec? Bezradně se na sebe koukáme. „Kánská,“ napadne nás najednou. Naší učitelce marketingu by určitě nevadilo, kdyby se za ní její bývalé žačky přišly podívat…